‘Veel patiënten benutten keuzemogelijkheden in de zorg nog niet’

Geplaatst op: 9 oktober 2017

Bijna de helft heeft het gevoel weinig tot geen invloed te hebben op de keuze voor een zorgverlener

Patiënten stellen zich vaak nog afwachtend op in hun zorgtraject. Wanneer patiënten worden doorverwezen voor een behandeling, volgt de meerderheid dit direct op. Zonder zelf te onderzoeken of er alternatieven zijn die qua locatie, kosten of wachttijd beter bij de persoonlijke situatie passen. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS NIPO), in opdracht van Zilveren Kruis, onder ruim 1400 patiënten die het afgelopen jaar een behandeling hebben gehad.

Invloed op behandelkeuzes

Waar komt de afwachtende houding van patiënten vandaan? Stef Groenewoud, gezondheidswetenschapper en verbonden aan Radboud UMC Nijmegen: “Veel patiënten hebben een groot vertrouwen in hun huisarts en leggen daarom bewust de regie bij hem of haar neer. Mijn advies is, gebruik dat vertrouwen om samen het gesprek aan te gaan over de keuzes binnen het zorgtraject.” Uit het onderzoek blijkt echter dat veel mensen het gevoel hebben nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een zorgverlener. “De vraag is, hebben zij de invloed niet, of nemen ze die niet? Ik neig naar het laatste. Dit herken ik uit eigen onderzoeken en zie ik ook terug in dit onderzoek.” Veel mensen weten wel dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals in wachttijd en kosten. Toch kiezen de meeste patiënten, op basis van deze verschillen, er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan. En dat is opvallend.

Niet bewust van keuzemogelijkheden

Maar niet iedereen weet dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, als het gaat om zaken als wachttijden en kosten. Bij een vijfde tot een kwart van de patiënten was dit voorafgaand aan de behandeling onbekend. “Een niet te onderschatten percentage”, stelt Christine Rompa van Zilveren Kruis. “Dit betekent dat er nog veel te winnen valt. Om patiënten op de juiste manier te informeren, maar ook om hen bewust te maken dat er iets te kiezen valt. Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hun zorgtraject en hierin gerichte keuzes kunnen maken. Samen met hun arts.”

Hulp bij het maken van zorgkeuzes

De arts blijft dus voor veel mensen terecht een belangrijke bron van informatie. Toch worstelen patiënten soms nog met praktische vragen bij hun zorgtraject. Want is er misschien toch een zorgverlener waar men sneller behandeld kan worden? Of goedkoper? En waar vind ik die? Rompa: “In de Zorgverkenner maken we onder meer inzichtelijk wat de prijs, wachttijd en kwaliteit is. Met dit online hulpmiddel zetten we een belangrijke stap om zorg meer inzichtelijk te maken.”

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • 44% heeft het gevoel nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een behandelaar.
  • 58% volgt het advies van de huisarts direct en kijkt niet zelf waar zij sneller of goedkoper behandeld kunnen worden.
  • 46% wist voor de behandeling niet precies wat de kosten zouden zijn.
  • 32% wist vooraf niet precies wat de wachttijd voor de behandeling zou zijn.
  • 26% vindt de wachttijd tussen het eerste gesprek en de behandeling te lang.
  • 27% wist voordat de behandeling plaatsvond, dat de kosten per behandelaar kunnen verschillen.
  • 21% was niet op de hoogte zelf te kunnen bepalen waar behandeld te worden.

Bron: Medicalfacts

Actueel nieuws

Tuintips voor de zomer

In de zomer zijn we weer lekker veel buiten bezig in de tuin. Maar waar moet je nou op ...

LEES VERDER

18 juli 2024

Zomeractiviteiten in Den Haag met kinderen

De zomervakantie staat voor de deur, en dat betekent tijd voor leuke uitstapjes met de kinderen! Den Haag heeft ...

LEES VERDER

3 juli 2024

Breintraining heeft positief effect op hersenen van ouderen 

Uit een onderzoek van het King’s College London blijkt dat het spelen van breintraining spellen de hersenen van ouderen ...

LEES VERDER

27 juni 2024

Nieuwsarchief
HKZ-certificaat weer verlengd

29 mei 2024 - Florein heeft opnieuw het HKZ-certificaat behaald voor huishoudelijke zorg. Dit certificaat staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn. Sinds 2013 zijn wij HKZ-gecertificeerd door KIWA Nederland en we zijn trots dat we ...

Leuke buiten activiteiten in Den Haag

17 mei 2024 - Het zonnetje begin gelukkig al meer en meer te schijnen, dus wij dachten: laten we wat leuke activiteiten in de buitenlucht voor jullie op een rijtje zetten. De stad aan zee biedt allerlei ...

8 gezondheidsvoordelen van magnesium

1 mei 2024 - Wist je dat er meer dan 600 processen in het lichaam waarbij magnesium nodig is! Jammer genoeg krijgt maar de helft van alle Nederlanders voldoende magnesium binnen. Daarom kan het nuttig zijn om ...

Hoe kies je de juiste zorginstelling?

23 april 2024 - Het kiezen van de juiste zorginstelling voor jezelf of een geliefde is een belangrijke beslissing die behoorlijk wat overwegingen met zich meebrengt. Of het nu gaat om langdurige zorg, revalidatie na een operatie ...

Hoe krijg je meer energie?  

11 april 2024 - Heb je vaak het gevoel gehad dat je constant moe bent en geen energie hebt? Je bent niet de enige. Veel mensen ervaren dagelijks vermoeidheid en een gebrek aan energie. Gelukkig zijn er ...

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.