‘Veel patiënten benutten keuzemogelijkheden in de zorg nog niet’

Geplaatst op: 9 oktober 2017

Bijna de helft heeft het gevoel weinig tot geen invloed te hebben op de keuze voor een zorgverlener

Patiënten stellen zich vaak nog afwachtend op in hun zorgtraject. Wanneer patiënten worden doorverwezen voor een behandeling, volgt de meerderheid dit direct op. Zonder zelf te onderzoeken of er alternatieven zijn die qua locatie, kosten of wachttijd beter bij de persoonlijke situatie passen. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS NIPO), in opdracht van Zilveren Kruis, onder ruim 1400 patiënten die het afgelopen jaar een behandeling hebben gehad.

Invloed op behandelkeuzes

Waar komt de afwachtende houding van patiënten vandaan? Stef Groenewoud, gezondheidswetenschapper en verbonden aan Radboud UMC Nijmegen: “Veel patiënten hebben een groot vertrouwen in hun huisarts en leggen daarom bewust de regie bij hem of haar neer. Mijn advies is, gebruik dat vertrouwen om samen het gesprek aan te gaan over de keuzes binnen het zorgtraject.” Uit het onderzoek blijkt echter dat veel mensen het gevoel hebben nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een zorgverlener. “De vraag is, hebben zij de invloed niet, of nemen ze die niet? Ik neig naar het laatste. Dit herken ik uit eigen onderzoeken en zie ik ook terug in dit onderzoek.” Veel mensen weten wel dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals in wachttijd en kosten. Toch kiezen de meeste patiënten, op basis van deze verschillen, er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan. En dat is opvallend.

Niet bewust van keuzemogelijkheden

Maar niet iedereen weet dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, als het gaat om zaken als wachttijden en kosten. Bij een vijfde tot een kwart van de patiënten was dit voorafgaand aan de behandeling onbekend. “Een niet te onderschatten percentage”, stelt Christine Rompa van Zilveren Kruis. “Dit betekent dat er nog veel te winnen valt. Om patiënten op de juiste manier te informeren, maar ook om hen bewust te maken dat er iets te kiezen valt. Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hun zorgtraject en hierin gerichte keuzes kunnen maken. Samen met hun arts.”

Hulp bij het maken van zorgkeuzes

De arts blijft dus voor veel mensen terecht een belangrijke bron van informatie. Toch worstelen patiënten soms nog met praktische vragen bij hun zorgtraject. Want is er misschien toch een zorgverlener waar men sneller behandeld kan worden? Of goedkoper? En waar vind ik die? Rompa: “In de Zorgverkenner maken we onder meer inzichtelijk wat de prijs, wachttijd en kwaliteit is. Met dit online hulpmiddel zetten we een belangrijke stap om zorg meer inzichtelijk te maken.”

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • 44% heeft het gevoel nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een behandelaar.
  • 58% volgt het advies van de huisarts direct en kijkt niet zelf waar zij sneller of goedkoper behandeld kunnen worden.
  • 46% wist voor de behandeling niet precies wat de kosten zouden zijn.
  • 32% wist vooraf niet precies wat de wachttijd voor de behandeling zou zijn.
  • 26% vindt de wachttijd tussen het eerste gesprek en de behandeling te lang.
  • 27% wist voordat de behandeling plaatsvond, dat de kosten per behandelaar kunnen verschillen.
  • 21% was niet op de hoogte zelf te kunnen bepalen waar behandeld te worden.

Bron: Medicalfacts

Actueel nieuws

Aan wie schrijf jij je kerstkaart? 

Kerst is een leuke periode met lampjes en lekker eten. Maar helaas kan dit ook een lastige periode zijn ...

LEES VERDER

28 november 2022

Meer geschikte woningen voor senioren gewenst 

Ouderen wonen het liefst in een hofje of appartement. Dat wijst onderzoek uit onder de leden van ANBO. Senioren ...

LEES VERDER

17 november 2022

Actieve ouderen in Rijswijk verdienen een award!

Nomineer jouw actieve opa, oma, vriend, vriendin of goede bekende voor de Oud is Goud Award. In Rijswijk reikt ...

LEES VERDER

23 oktober 2022

Nieuwsarchief
Nationale Ouderendag 2022

7 oktober 2022 - Vandaag 7 oktober 2022 is het de Nationale Ouderendag. Dit jaar staat in het teken van mobiliteit. Het Ouderenfonds wilt meer aandacht voor dit belangrijke thema. Een dagje op pad, naar je kleindochter met ...

Traplopen gaat steeds lastiger, wat nu?

28 september 2022 - Het kan gebeuren dat er een periode in je leven komt dat het meer moeite kost om de trap op en af te lopen. Het kan zijn dat het lopen pijn doet door ...

Dag van de Thuiszorg!

28 september 2022 - Vandaag is een dag die niet vergeten mag worden: de Dag van de Thuiszorg! Alle medewerkers in de zorgsector worden vandaag extra in het zonnetje gezet! Het is altijd goed om extra aandacht te ...

Wereld Alzheimer Dag

21 september 2022 - Op Wereld Alzheimer Dag wordt stilgestaan bij deze ziekte die niet alleen veel impact heeft op de patiënt zelf, maar des te meer op de omgeving. Deze dag is van belang omdat er ...

Handige tips om huishoudelijke klusjes makkelijker te maken

6 september 2022 - Gaan de huishoudelijke taken u minder makkelijk af? Wij geven hieronder enkele tips. Er zijn verschillende mogelijkheden om de huishoudelijke klusjes toch gedaan te krijgen. Maak een overzicht Zet op papier wat uw taken zijn ...

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.