‘Veel patiënten benutten keuzemogelijkheden in de zorg nog niet’

Geplaatst op: 9 oktober 2017

Bijna de helft heeft het gevoel weinig tot geen invloed te hebben op de keuze voor een zorgverlener

Patiënten stellen zich vaak nog afwachtend op in hun zorgtraject. Wanneer patiënten worden doorverwezen voor een behandeling, volgt de meerderheid dit direct op. Zonder zelf te onderzoeken of er alternatieven zijn die qua locatie, kosten of wachttijd beter bij de persoonlijke situatie passen. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS NIPO), in opdracht van Zilveren Kruis, onder ruim 1400 patiënten die het afgelopen jaar een behandeling hebben gehad.

Invloed op behandelkeuzes

Waar komt de afwachtende houding van patiënten vandaan? Stef Groenewoud, gezondheidswetenschapper en verbonden aan Radboud UMC Nijmegen: “Veel patiënten hebben een groot vertrouwen in hun huisarts en leggen daarom bewust de regie bij hem of haar neer. Mijn advies is, gebruik dat vertrouwen om samen het gesprek aan te gaan over de keuzes binnen het zorgtraject.” Uit het onderzoek blijkt echter dat veel mensen het gevoel hebben nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een zorgverlener. “De vraag is, hebben zij de invloed niet, of nemen ze die niet? Ik neig naar het laatste. Dit herken ik uit eigen onderzoeken en zie ik ook terug in dit onderzoek.” Veel mensen weten wel dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, zoals in wachttijd en kosten. Toch kiezen de meeste patiënten, op basis van deze verschillen, er niet voor om naar een andere zorgverlener te gaan. En dat is opvallend.

Niet bewust van keuzemogelijkheden

Maar niet iedereen weet dat er verschillen zijn tussen zorgverleners, als het gaat om zaken als wachttijden en kosten. Bij een vijfde tot een kwart van de patiënten was dit voorafgaand aan de behandeling onbekend. “Een niet te onderschatten percentage”, stelt Christine Rompa van Zilveren Kruis. “Dit betekent dat er nog veel te winnen valt. Om patiënten op de juiste manier te informeren, maar ook om hen bewust te maken dat er iets te kiezen valt. Het is belangrijk dat mensen zich verdiepen in hun zorgtraject en hierin gerichte keuzes kunnen maken. Samen met hun arts.”

Hulp bij het maken van zorgkeuzes

De arts blijft dus voor veel mensen terecht een belangrijke bron van informatie. Toch worstelen patiënten soms nog met praktische vragen bij hun zorgtraject. Want is er misschien toch een zorgverlener waar men sneller behandeld kan worden? Of goedkoper? En waar vind ik die? Rompa: “In de Zorgverkenner maken we onder meer inzichtelijk wat de prijs, wachttijd en kwaliteit is. Met dit online hulpmiddel zetten we een belangrijke stap om zorg meer inzichtelijk te maken.”

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

  • 44% heeft het gevoel nauwelijks tot geen invloed te hebben op de keuzes voor een behandelaar.
  • 58% volgt het advies van de huisarts direct en kijkt niet zelf waar zij sneller of goedkoper behandeld kunnen worden.
  • 46% wist voor de behandeling niet precies wat de kosten zouden zijn.
  • 32% wist vooraf niet precies wat de wachttijd voor de behandeling zou zijn.
  • 26% vindt de wachttijd tussen het eerste gesprek en de behandeling te lang.
  • 27% wist voordat de behandeling plaatsvond, dat de kosten per behandelaar kunnen verschillen.
  • 21% was niet op de hoogte zelf te kunnen bepalen waar behandeld te worden.

Bron: Medicalfacts

Actueel nieuws

De beste manier om een kunstgebit schoon te maken

Heeft u een kunstgebit, gebitsprothese of klikgebit? Dan is een goede mondhygiëne nog steeds aan de orde. Net als ...

LEES VERDER

7 augustus 2022

Je hersenen actief houden

Wie scherp wilt blijven en de kans op dementie wil verkleinen, doet er goed aan nieuwsgierig te blijven, veel ...

LEES VERDER

26 juli 2022

Shopt u ook online?

Sinds 2018 is er een forse stijging te zien onder de Nederlandse ouderen die online shoppen. Dat percentage is ...

LEES VERDER

19 juli 2022

Nieuwsarchief
65-plusser? Dan wordt het leven een stuk goedkoper!

5 juli 2022 - Gefeliciteerd, je bent 65 jaar geworden! Veel dingen in het dagelijks leven worden een stuk goedkoper vanaf nu. Zo krijg je korting op museumkaartjes, reizen met de tram en de bus, uitstapjes, zonnepanelen ...

Ouderenzorg voordelen

20 juni 2022 - Bij Florein bieden wij verschillende soorten ouderenzorg aan: thuiszorg, 24-uurs zorg en nachtzorg. Er staat bij Florein altijd iemand voor je klaar die het leven makkelijker en veiliger maakt. Wat voor positieve verandering ...

Warme zomermaanden

6 juni 2022 - Het is alweer bijna hartje zomer. Gelukkig was het de afgelopen dagen al heerlijk weer. Helaas zit er ook een keerzijde aan de zon. Namelijk de aanhoudende hitte, die vervelende gevolgen kan hebben. Het ...

Herstellen na een operatie 

30 mei 2022 - Het kan voorkomen dat je geopereerd moet worden, omdat je niet meer mobiel genoeg bent. Door bijvoorbeeld een ongeluk, slijtage aan je knie of een nieuwe heup etc. Een operatie kan best snel ...

Check je zorgverzekering

23 mei 2022 - Hoe lang ben jij al verzekerd via je huidige zorgverzekering? Het is verstandig om je zorgverzekering ieder jaar na te lopen. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je daardoor ...

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.