‘Het menselijke aan mijn werk vind ik het allermooiste’

Lizzy Haagmans (35) is tijdens haar studie in de vrije uurtjes aan de slag gegaan bij Florein. Inmiddels werkt ze al ruim tien jaar in vaste dienst als hulp in het huishouden. Voor haar draait het werk vooral om het menselijke, sociale aspect. En dat is te merken. Haar grote hart zorgt voor een speciale band met haar klanten.

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Ik vind de afwisseling erg fijn. Je bent niet de hele dag op dezelfde plek en komt tussendoor lekker even buiten. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind aan mijn werk is het sociale aspect. Ik vind mensen gewoon leuk. En ik heb ook het idee dat het praatje voor sommige klanten nog belangrijker is dan het werk dat ik doe. Juist daarom is het goed om daar soms bij stil te staan.”

Hoe uit zich dat?

“Je bent toch een soort inval-kleindochter. Een vertrouwenspersoon en het vangnet. Sommige klanten hebben niet veel bezoek of familie in de buurt, dan ben je echt het lichtpuntje in de week. Dat ik toevallig nog kom schoonmaken is dan mooi meegenomen. Zo heb ik een keer een ingelijste foto meegenomen voor een oudere man, waarvan zijn hond net was overleden. Hij was zo ontroerd, de foto moest meteen neergezet worden. Ik let daarin ook op mijn klanten, vind dat ik een signalerende functie heb. Daarin ben ik wel echt assertiever geworden. Als iets niet goed voelt of ik maak me zorgen, geef ik dat aan.”

Is het dan niet lastig als je soms klanten verliest?

“Ja zeker, ik voel me snel betrokken. Je leert mensen kennen en ontwikkelt al snel een band. Ik ben een paar keer op een begrafenis van mijn klanten geweest. Ook dat hoort erbij helaas, mensen kwijtraken. Bij één klant werd ik zelfs in de speech genoemd met een bedankje. Nou dat doet je dan echt wel iets. Het menselijke aan het werk vind ik het allermooiste. Tegelijkertijd wil ik klanten ook graag betrekken bij mooie momenten in mijn leven. Zo ging ik in juni trouwen en waren er klanten die ik daar graag bij wilde hebben. Natuurlijk was dat niet voor iedereen fysiek mogelijk, maar ik zie mijn klanten vaker dan sommige vriendinnen en deel veel met ze. Ik zou het gek vinden als ze er niet bij waren geweest. Zelfs de zoon van een klant die overleden was, kwam op de receptie. Dat vond ik zo lief.”

Bijzonder zeg! Wat vond je man daarvan?

“Hij vond het alleen maar mooi. Zelf werkte hij veel te veel uren op kantoor, waar hij niet gelukkig was. Hij bewondert mij in het werk dat ik doe. De voldoening die ik eruit haal en het feit dat ik écht een verschil maak, zorgen ervoor dat hij mij 100% steunt. Er was een tijd geleden sprake van dat ik naar België zou verhuizen omdat mijn man daar woonde. Toen zijn er flink wat tranen gelaten door klanten. Gelukkig is het anders gelopen en woont mijn man nu in Nederland. Maar zo zie je maar; je hecht je aan elkaar en deelt zoveel. Dat is juist het mooie van mijn werk.”

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.