‘Ik leer studenten dat zorg meer is dan alleen maar wassen en aankleden’

We ontmoeten Jolanda, praktijkopleider bij Florein, in verzorgingstehuis De Mantel in Voorburg. Op deze druilerige dinsdag zitten we met een bak hete koffie in haar kantoor op de negende verdieping: het biedt een prachtig uitzicht op de skyline van Den Haag.

Van zorgverlener naar praktijkopleider

Jolanda is veel in dit tehuis te vinden om ‘haar’ leerlingen te begeleiden. Ze heeft altijd in de thuiszorg gewerkt. Eerst zelf als zorgverlener en nu dus als praktijkopleider. ”Tijdens mijn tijd als zorgverlener merkte ik dat ik het erg leuk vond als leerlingen met me meeliepen. Ik leerde een manager kennen die startte met opleiden binnen Florein en raakte betrokken. Met de nieuwe opleidingstak hadden we meteen succes.” Dit is inmiddels alweer zeven jaar geleden.

Afwisselend werk

Florein werkt op verschillende locaties voor veel verschillende doelgroepen: somatisch, geriatrisch, jong dementerend en Huntington (erfelijke hersenaandoening); dat maakt het werk heel afwisselend. “Ik kom op heel veel plaatsen. Waar de leerlingen zijn, daar ben ik!”

Gevoel van vrijheid

Jolanda werkt 32 uur per week voor Florein. Soms vindt ze dat best pittig, maar meestal geniet ze van haar werk en het contact met studenten en klanten. Ze vertelt over werken bij Florein: “Het is een warme, zakelijke organisatie. De lijnen zijn kort en beslissingen worden snel genomen. Het vertrouwen is er en daarom kan ik mijn eigen tijd indelen. Dat geeft me een gevoel van vrijheid. Dit betekent dat ik daar kan zijn waar ik op dat moment nodig ben. Bij Florein is iedereen is gelijk, dat vind ik erg prettig.”

Leerlingen begeleiden

Veel studenten die aan de opleiding beginnen, hebben een verhaal. Soms hebben ze hun school niet afgemaakt of al op jonge leeftijd te maken gehad met serieuze problemen. Als je met Jolanda praat, merk je meteen dat ze erg begaan is met haar studenten: “Het mooiste van alles is dat ik door dit werk mensen kan helpen om hun plek in de maatschappij te (her)vinden. Elke student heeft andere dingen nodig; de één wat meer complimentjes en de ander een schop onder de spreekwoordelijke hol”, lacht ze.

Hechte groep

“De groep studenten kan erg gemêleerd zijn.” Jolanda vertelt: “De oudste leerling is 63 en de jongste 19 jaar. Om te zorgen voor een hechte groep organiseer ik elk jaar een leerlingendag. Tijdens zo’n dag kijken we vooral naar onszelf: feedback ontvangen en krijgen, (leren) luisteren, complimenten geven, een goede beroepshouding en zelfreflectie; het hoort er allemaal bij.” Aan de hand van een vragenspel raken studenten met elkaar in gesprek en leren ze elkaar echt beter kennen. “Je ziet de groep naar elkaar toe groeien.” Ze eindigen de dag met het passen van de werkkleding. “Zodra de studenten hun schort aantrekken en de badge opspelden, ontstaat er een gevoel van trots en wordt hun toekomstige beroep heel tastbaar.”

Meer dan alleen wassen en aankleden

Jolanda: “Ik leer de studenten dat het leveren van zorg meer is dan alleen maar wassen en aankleden: het is het totaalplaatje. Je bent belangrijk voor de klanten. Er zit ook een groot sociaal aspect aan dit werk. Je moet bewust zijn van je eigen rol en gedrag. Dementerende ouderen merken het meteen als je een off-day hebt. Ze hebben een zesde zintuig. Heb je een mindere dag? Meld het gewoon. We zijn tenslotte allemaal mensen. Dat zeg ik ook altijd tegen de studenten.”

Missie geslaagd

Studenten kunnen gemotiveerd maar onzeker binnenkomen. “Mijn doel is studenten helpen hun opleiding met succes te doorlopen. Wanneer ze na het behalen van hun diploma enorm zelfstandig en zelfverzekerd naar buiten lopen is mijn missie geslaagd.”, lacht Jolanda.

Zorg blijft altijd

Verandering is de enige constante. Jolanda weet het zeker: “Over 10 jaar werk ik nog steeds met veel plezier in deze rol. De opleidingen zullen blijven veranderen en wij veranderen gewoon mee. Zorg blijft altijd!’

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.