‘Mensen helpen, dáár doe ik het voor’

Al bijna 20 jaar werkt Lenie Knoester (53) bij Florein (in de eerste jaren nog onder de noemer van Florence). Elke dag heeft ze nog evenveel plezier in haar werk. Of zoals haar klanten zeggen: “Lenie komt altijd opgewekt en precies op tijd binnen”. Kortom: een ervaren topper in het thuiszorgteam, die de wensen van de klant voorop zet. 

Hoe is Florein als werkgever?

“Betrouwbaar. Ik weet nog dat ik tijdens mijn eerste sollicitatiegesprek al een relaxed gevoel kreeg. En dat heb ik nog steeds. Florein is een werkgever waar je altijd op kunt terugvallen. Ik blijf ook bijleren. Je functie verandert natuurlijk door de jaren heen, dus krijg ik cursussen om mijn kennis op te frissen. Dat is fijn.”

Hoe ziet jouw klantenkring eruit?

“Ik heb allemaal vaste klanten waar ik elke week of twee weken langs ga. Dat is een fijne manier van werken. Zo weet de klant precies wat hij kan verwachten en weet ik precies wat er moet gebeuren. Ik voel mij kind aan huis bij mijn klanten. Kan lekker mijn gang gaan. Eén klant heb ik zelfs al vanaf het begin. Ze is elke keer weer blij dat ik er ben, dat geeft een goed gevoel.”

Ontwikkel je ook een persoonlijke band met je klanten?

“Je kletst vaak, dus natuurlijk ontwikkel je een band. Maar ik probeer mij niet te veel persoonlijk te hechten aan mijn klanten. Want dan is het extra lastig als iemand komt te overlijden. Dat heb ik vroeger ook weleens gehad hoor. Dan was ik helemaal overstuur als de klant onverwachts overleed. Daarom heb ik in de loop van de jaren geleerd om vriendelijk te zijn, maar wel een bepaalde professionele afstand te bewaren.”

Welke eigenschap komt je goed van pas in je baan?

“Ik denk dat mijn professionele houding goed van pas komt. Het risico van dit beroep is dat je klanten ‘zielig’ gaat vinden. Dan is het mentaal erg zwaar. Ik luister naar de opmerkingen of persoonlijke problemen van mijn klanten, maar kan het daarna vrij makkelijk van mij af laten glijden. Daar ben ik blij om.”

Wat maakt het werk zo leuk dat je het al 20 jaar doet?

“Dat ik mensen kan helpen, geeft veel voldoening. Dáár doe ik het voor. Ook het menselijke contact is erg leuk. Ik hoor vaak erg veel over de levens van mijn klanten. Maar ook over vroeger en hoe het huishouden toen werd gerund. Gezellig is dat. Een compliment doet natuurlijk altijd goed. Soms zeggen klanten: ‘Oh heerlijk je bent er weer!’ of ‘Wat is het weer lekker schoon, bedankt’. Dat blijft leuk om te horen.”

Is er ook een taak die je écht niks vindt?

“Ja!”, lacht Lenie. “Ik heb weinig dat ik vervelend vind, maar strijken.. Hm, nee dat vind ik niet leuk. Als het nodig is, zou ik dat natuurlijk gewoon doen. Dat hoort erbij. Maar ik heb gelukkig geen enkele klant waarbij ik moet strijken. Dus dat is echt boffen!”

FLOREIN
ZORGT, DA’S
HELDER.